Zaman sekolah dulu, tak dinafikan saya memegang jawatan Pengerusi Unit Bimbingan Kaunseling & Kerjaya (UBKK) selama 2 tahun, tahun 2008 dan 2009 dan menjadi ex-oficio pada tahun 2010 sambil memegang jawatan amt pengawas pada tahun 2009 dan 2010, bukan nak sibukkan diri cuma menjaga hati guru-guru yang menawarkan diri ini memandat jawatan tersebut.

Kisah dari perjalanan, Allah tidak sia-siakan hambanya, semua perkara ada hikmah tersembunyi samada kita sedar ataupun tidak, kebetulan pada tahun 2008 juga saya memegang jawatan sebagai editor majalah sekolah, Majalah Nur-Rahman, jadi, sebagai memegang amanah dari Allah ini, nak jadi kaunselor kenalah banyak bersabar dan banyak membaca kerana terpaksa menanggung beban perjalan program dan seumpamanya, saya membaca segala jenis buku motivasi bagi mencari strategi untuk menjadi pemimpin terbaik dan ilham untuk meneruskan gerak kerja sebagai editor kepada majalah  ; walaupun saya banyak mengarah dari buat kerja, ini tandanya saya banyak berfikir untuk bertindak, kalau saya semua yang urus, mati!

Dalam leka membaca banyak buku, maka saya terbacaah sebuah buku, buku tersebut memang betul2 mendalam, saya lupa apa tajuknya, tapi yang penting saya masih ingat apa yang ingin disampaikan.

Buku tersebut menjelaskan kepada saya bagaimana untuk bersangka baik dengan orang lain dengan kita membaca fikiran dan gerak geri orang tersebut. Wah memang berkesan dan saya gunakan taktik tersebut untuk Majlis Suai Kenal pelajar tingkatan 1 pada tahun 2010 berdasarkan respon pelajar tahun 1 pada tahun 2009, (kerana pada 2009 dan 2010, saya adalah pengarah program majlis tersebut).

Saya membaca apa perasaan pelajar2 tersebut berdasarkan 'angin' mereka supaya mereka dapat 'masuk' dengan aman program tersebut yang berlangsung selama seminggu, alhamdulillah keputusannya adalah positif.

Tekniknya mudah sahaja, kita kena bersangka baik kepada semua orang setelah kita mengagak sesuatu. Ambil masa 5 minit untuk rehatkan minda supaya fikiran dapat berfikir dengan waras dan cuba bersangka baik dan berlembut hati, insya-Allah anda akan diberikan Ilham dari Allah s.w.t untuk membuat satu tindakan yang betul terhadap seseorang itu, cubalah untuk mengetahui hasil yang lumayan jika hati anda rasa sangat kusut dengan pelbagai masalah.

***

kesannya : ada baik dan ada buruk.
Baiknya kerana anda bersangka baik
buruknya kerana anda tahu niat hati seseorang itu dan akan mula akan membecinya jika anda tidak mampu mengawal perasaan anda.

Jadi? Kembalilah kepada Allah.

Categories:

Leave a Reply