Petua Ketiga: 
Jangan Melakukan Apa Yang Bertentangan Dengan al-Qur’an.

 
Tidak ada manfaat jika seseorang menjadikan al-Qur’an sebagai petua jika dia sendiri menyalahi petua tersebut. Sebagai contoh, tidak ada manfaat saling tiup meniup ayat 31 surah ‘Ali Imran jika kedua-dua suami isteri saling berlaku curang terhadap pasangan masing-masing. Begitu juga, tidak ada manfaat menggantung Ayat 1000 Dinar jika peniaga itu sendiri sering mungkir janji kepada pelanggan dan menjual barangan yang sudah rosak.

Oleh itu hendaklah bertindak selari dengan ajaran al-Qur’an. Bukan sekadar beberapa ayat tertentu tetapi kepada keseluruhan al-Qur’an sekadar yang mampu.

Demikianlah tiga petua mujarab al-Qur’an yang dimaksudkan oleh penulis. Jika dicermati ketiga-tiga petua yang penulis sebut di atas, akan didapati bahawa ia bukanlah sesuatu yang baru atau istimewa. Ia hanya sebutan yang berbeza terhadap apa yang penulis telah sebut dalam bab-bab yang sebelumnya, iaitu hendaklah kita mengenali, menelaah dan mengamalkan al-Qur’an. Itulah sebenarnya petua yang mujarab daripada al-Qur’an. Justeru marilah kita beralih daripada petua tokoh sekian-sekian kepada petua al-Qur’an sebagaimana yang diajar oleh al-Qur’an sendiri.

Categories:

Leave a Reply