Petua Kedua: Kemujaraban al-Qur’an terletak pada ajarannya.

Kemujaraban atau kekuasaan al-Qur’an tidak terletak pada ayat-ayatnya tetapi pada ajarannya yang diamalkan oleh seseorang. Sekadar membaca, meniup dan menggantungkan ayat tidak akan membawa manfaat jika ajaran ayat itu sendiri tidak diamalkan. 

Sebagai contoh, ramai yang menjadikan ayat 31 surah ‘Ali Imran sebagai petua menjaga kasih sayang di antara suami isteri. Ayat yang dimaksudkan adalah:

Katakanlah: “Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” [‘Ali Imran 3:31]

Pengajaran sebenar ayat di atas adalah, jika kita mengasihi Allah Subhanahu wa Ta‘ala, hendaklah kita menterjemahkannya kepada mengikuti sunnah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. Ini kerana perkataan “daku” merujuk kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. Oleh itu jika hendak menjaga kasih sayang di antara suami isteri, hendaklah dicontohi sunnah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dalam kehidupan berumahtangga. Tidak ada manfaat jika pasangan suami isteri saling tiup meniup ayat di atas padahal masing-masing tidak melaksanakan kewajipan terhadap pasangannya dalam kehidupan berumahtangga.

Contoh kedua ialah Ayat Seribu Dinar yang masyhur dijadikan petua melariskan perniagaan. Ayat tersebut berbunyi:

Dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah, nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya), serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya. Dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendaki-Nya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu. [al-Talaq 65:2-3]

Seandainya benar ayat di atas boleh melariskan perniagaan, ia bukanlah dengan menggantungnya di depan kedai, tetapi dengan mengamalkan ajarannya. Antara ajaran yang terpenting di dalam ayat di atas adalah “Dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah…”. Antara yang dimaksudkan dengan peniaga yang bertaqwa ialah tetap menunaikan solat lima kali sehari berjamaah, membayar zakat perniagaan, jujur dalam berurusan dengan kakitangan, pengedar dan pelanggan, tidak melibatkan diri dalam perniagaan yang haram atau samar-samar dan sebagainya. Setelah mengusahakan semua di atas, dia bertawakal kepada Allah. Seandainya dia memperoleh keuntungan, dia bersyukur dan berusaha memperbaikinya. Seandainya dia rugi, dia bersabar dan berusaha membetulkannya. Demikianlah ciri-ciri seorang peniaga yang diajar oleh ayat di atas. Bezanya, jangan mengharapkan Ayat 1000 Dinar tetapi berusahalah menjadi Peniaga 1000 Dinar.

Categories:

Leave a Reply