Keseluruhan al-Qur’an adalah petua  yang mujarab.

Antara yang masyhur dicari-cari di dalam al-Qur’an ialah ayat-ayat tertentu yang dapat dijadikan petua bagi tujuan tertentu. Ada ayat yang dijadikan petua kasih sayang, petua melariskan perniagaan, petua memagar rumah dan pelbagai lagi. Lebih dari itu boleh dikatakan setiap individu, khasnya para tokoh agamawan, memiliki petua yang tersendiri sehinggakan petua-petua tersebut dikenali dengan nama tokoh itu sendiri. Sebagai contoh, ada petua kesihatan oleh doktor sekian-sekian, petua kecantikan oleh ustazah sekian-sekian, petua memagar rumah oleh ustaz sekian-sekian dan begitulah seterusnya.
 
Tidak ketinggalan, penulis juga ingin memperkenalkan kepada para pembaca beberapa petua yang mujarab daripada al-Qur’an. Ia terdiri daripada tiga petua yang sekali gus merangkumi semua petua yang mungkin pernah didengar atau diamalkan oleh seseorang. Tiga petua tersebut adalah:

Petua Pertama: Keseluruhan al-Qur’an adalah petua yang mujarab.
Keseluruhan al-Qur’an adalah petua yang mujarab kerana keseluruhan al-Qur’an datang daripada Allah ‘azza wa Jalla. Oleh itu tidak perlu dicari-cari ayat tertentu untuk tujuan tertentu. Lebih penting, tidak boleh mengkhususkan sebahagian ayat di atas sebahagian yang lain. Melakukan sedemikian bererti di dalam al-Qur’an yang diturunkan oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala, ada di antaranya ayat yang bermanfaat dan yang tidak bermanfaat. 

Di kalangan semua manusia, hanya seorang yang berhak melakukan sedemikian, iaitu Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. Hanya baginda yang berhak mengkhususkan beberapa ayat tertentu untuk tujuan tertentu, seperti Ayat al-Kursi (al-Baqarah 2:255) untuk pemeliharaan daripada gangguan syaitan. Ini kerana pengkhususan yang dilakukan oleh baginda tidak lain adalah daripada petunjuk wahyu Allah jua.

Categories:

Leave a Reply