Memanfaatkan kisah Nabi Terdahulu

3) Membetulkan sejarah para Nabi.
Sebagai contoh, orang-orang daripada aliran “semua agama adalah sama” mendakwa bahawa agama Yahudi, Nasrani (Kristian) dan Islam adalah sama kerana ia adalah agama Nabi Ibrahim ‘alaihissalam. Dakwaan ini adalah salah sepertimana yang ditegaskan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala: 

Bukanlah Nabi Ibrahim seorang pemeluk agama Yahudi mahupun pemeluk agama Kristian tetapi dia adalah seorang yang tetap di atas dasar Tauhid sebagai seorang Muslim dan dia juga bukanlah dari kalangan orang-orang musyrik.
Sesungguhnya orang-orang yang hampir sekali kepada Nabi Ibrahim (dan berhak mewarisi agamanya) ialah orang-orang yang mengikutinya dan juga Nabi (Muhammad) ini serta orang-orang yang beriman (umatnya - umat Islam). Dan (ingatlah), Allah ialah Pelindung dan Penolong sekalian orang-orang yang beriman. [Ali Imran 3:67-68]

Demikian beberapa contoh yang sempat diberikan tentang bagaimana memanfaatkan kisah-kisah di dalam al-Qur’an. Pasti sahaja contoh-contoh di atas tidak merangkumi semua manfaat yang boleh diraih daripada kisah-kisah tersebut. Yang penting semua kisah-kisah di dalam al-Qur’an memiliki manfaat yang tersendiri dan akan ditemui oleh sesiapa jua yang menelaahnya dengan cermat. 

Sebelum beralih ke bab seterusnya, ingin penulis ingatkan kepada para pembaca sekalian bahawa kisah-kisah yang terdapat di dalam al-Qur’an adalah mencukupi sekadar apa yang dikhabarkan oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala. Apa yang bermanfaat sudah dikhabarkan manakala apa yang tidak bermanfaat telah ditinggalkan. Oleh itu tidak perlu kita menokok tambah cerita-cerita sendiri yang tidak diketahui asal usulnya. Antara cerita-cerita yang dimaksudkan ialah kononnya apabila diturunkan ke bumi, Nabi Adam dan Hawa terpisah lalu mereka bertemu kembali di Jabal Rahmah, kapal Nabi Nuh sebesar sekian-sekian dan diperbuat daripada kayu jenis sekian-sekian, Nabi Yusuf akhir berkahwin dengan Zulaikha dan pelbagai lagi.

Categories:

Leave a Reply